به گزارش مشرق، حادثه تلخ تصادف اتوبوس دختران دانشآموز هرمزگانی که برای اردوی ملی به شیراز میرفتند با جان باختن 7 دانشآموز، یک مربی و دو قطع عضو بار دیگر ایران را سیاهپوش کرد. هر چند این نخستین باری نیست که آموزشوپرورش شاهد تصادف خونین اردوهای دانشآموزی است.
یک دهه اخیروقوع حادثه در اردوهای دانشآموزی کم نبود از جان باختن 26 دانشآموز بروجنی در سال 91 تا حادثهای که در چند روز اخیر منجر به جان باختن 7 دانشآموز هرمزگانی شد و گویی دیگر عادت کردهایم هر دو، سه سال یک بار خبر واژگونی اتوبوس دانشآموزان را بشنویم.
دستورالعمل فعلی اردوهای دانشآموزی مربوط به سال 89 است که با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و امضای وزیر وقت آموزشوپرورش ابلاغ شد و هماکنون در بحث اردوهای دانشآموزی مبنای عمل است.
در بخشی از بندهای این دستور العمل آمده است: وسیله نقلیه مورد استفاده در اردوی دانشآموزی باید سالم و مناسب باشد. وسیله باید الزاما از وسایل نقلیه اداری موجود یا شرکتهای مسافربری با سابقه تامین شود. رعایت ظرفیت قانونی وسیله نقلیه الزامی است. حرکت وسیله نقلیه حامل دانشآموزان در شب با رعایت ضوابط و مقررات راهنمایی و رانندگی و امور ایمنی درج شده در دستورالعمل بلامانع است.به لحاظ برخوردای از ایمنی بیشتر در صورت دسترسی به وسایل نقلیه ریلی استفاده از قطار در اولویت است.
اگر چه در دستورالعمل نکات لازم برای حفظ ایمنی در نظر گرفته شده است اما هنوز هم با کاستیهایی مواجه است به عنوان مثال باید با توجه به نیازهای روز مجدد بازنگری میشد یا اجازه حرکت در شب به اتوبوس حامل دانش آموزان با توجه به حادثه خیز بودن برخی جادههای کشور داده نشود.
بر اساس این دستورالعمل راننده باید توانایی و سلامت جسمی و شرایط اخلاقی و روحی مناسب را داشته باشد و رعایت مقررات قانونی و سرعت مجاز در حرکت ضروری است اما مدیران مدارس در بحث انتخاب وسیله نقلیه و راننده تا چه اندازه اختیار دارند و تا چه اندازه بندهای دستوارلعمل مورد توجه قرار میگیرد؟
در شرایطی که طبق گفتههای سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا براساس آمارهای رسمی روزانه 42.5 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست میدهند یعنی میتوان اینطور مقایسه کرد که هر هفته به تعداد جان باختگان سقوط یک هواپیمای بوئینگ با 300 مسافر، در جادهها تلفات داریم، چگونه به اتوبوس حامل دانشآموزان در ساعت 11 شب اجازه حرکت میدهند؟ همچنین طبق بررسیهای پلیس عدمتوجه به جلو ناشی از خستگی و خوابآلودگی راننده باعث بروز این حادثه شده است.
در حالیکه چرایی حرکت اتوبوس حامل دانشآموزان در ساعت 11 شب یکی از سوالات بی پاسخ مطرح شده است، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش میگوید: برای شخص بنده هنوز این سوال مطرح است که چه ضرورت داشته اتوبوس دانشآموزان هرمزگانی آن وقت شب حرکت کند و باید دلایل این بیتدبیری مشخص شود.
رضا انصاری نماینده مردم داراب نیزمعتقد است که جاده ترانزیتی شیراز - داراب - بندرعباس جادهای دو طرفه با ترافیک زیاد است که وقتی زمان حرکت به شب موکول می شود خود به خود چشم انسان خسته شده و باعث میشود که راننده در ساعت 4 صبح این خطای وحشتناک را انجام دهد. از سوی دیگر حرکت اتوبوس در ساعت 11 شب با این تعداد دانشآموز نوعی بیتدبیری است.
پس از وقوع این حادثه، آموزشوپرورش حرکت اردوهای دانشآموزی در شب را ممنوع اعلام کرد و قرار است دستورالعمل جدید اردوهای دانشآموزی برای سال تحصیلی جدید ابلاغ شود.
البته اردیبهشت امسال بود که مهدی علی اکبرزاده مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزشوپرورش از تدوین دستورالعمل جدید اردوهای دانش آموزی خبر داده بود، به نظر میرسد دستورالعمل مربوطه تدوین شده اما در جریان تغییر دولت هنوز برای ابلاغ به استانها نهایی نشده است.
برخی کارشناسان آموزشی میگویند: در دستورالعمل تدوین شده باید به جوانب مختلف توجه داشت و با توجه به ضریب خطر بالای حمل و نقل دانشآموزان با اتوبوس بهتر است از این وسیله در جریان اردوهای دانشآموزی به کمترین میزان استفاده کرد.
در همین رابطه سید بابک هاشمی نکو کارشناس آموزشی میگوید: پیشنهاد میکنم با عنایت به تعدد حوادث جادهای برای دانش آموزان ، گروهی از متخصصان فن مامور نوشتن آئین نامه حمل و نقل اردویی دانش آموزان شوند. در این آئین نامه از شرایط خودرو مورد استفاده در اردو و ویژگیهای راننده گرفته تا جادههای پرخطر ممنوعه برای اردوها مشخص شود. به نظر میرسد سفرهای برون استانی شبانه باید متوقف و تا جایی که امکان دارد اردوهای برون استانی با هواپیما یا قطار انجام شود. مسئولان اردویی نیز در اجرای آن از کوچکترین موارد این آئین نامه عدول نکنند. در قرآن کریم نجات جان یک نفر مساوی با نجات یک ملت است و پرپر شدن هر یک از این عزیزان جامعهای را داغدار میکند و اعتماد عمومی را از بین میبرد.
افکار عمومی جامعه منتظر شنیدن گزارش علت این حادثه هستند و سوالات بی پاسخی همچون ضرورت برگزاری اردوهای برون استانی دانشآموزان در شرایط فعلی جادهها آن هم با استفاده از اتوبوس، چرایی حرکت اتوبوس حامل دانشآموزان در شب، میزان نقص در دستورالعمل اجرایی اردوها و نقش خطای انسانی در بروز این حادثه مطرح است که باید به آنها پاسخ روشنی داد.
این حادثه نزدیک ساعت 4 صبح رخ داده و همی مسئله باعث شده است برخی نمایندگان مجلس خواستار توقف، سفرهای شبانه در اردوهای دانشآموزی هستند حال باید دید با تدین دستورالعمل جدید یکبار برای همیشه پرونده سفرهای خونین دانشآموزی بسته میشود؟